Blog 2Food

#01 BLOG: Feed the person you want to be

 

Recentelijk hebben wij de inspirerende stad Londen bezocht om te doen wat wij het liefste doen: innovaties en trends spotten. Opvallend is dat de ontwikkelingen op het gebied van gemak en bewustzijn in eten en drinken in deze metropool flink doorzetten. Zo zijn de Londenaren meer en meer bezig met natuurlijk en gezondere alternatieven. En ook al is de consumptie in een stad als Londen niet volledig vergelijkbaar met steden zoals Amsterdam, Utrecht of Den Haag, uit het verleden is wel gebleken dat een goed aantal populaire en vernieuwende trends in eten en drinken ontstaan in steden zoals Londen. Een goed voorbeeld is de populariteit van Gin & Tonic in Nederland, iets wat men in Londen al jaren veelvuldig drinkt. 

Een belangrijke bevinding tijdens de reis diende zich veelvuldig aan. Bij aankoop van o.a. een voorverpakte wrap met kip valt het oog direct op de verpakking en het ingrediënten label. Een rood etiket met een waarschuwing voor heel veel zout. Daarnaast zijn er nog een aantal oranje vermeldingen voor suiker en vet. In onze ogen kun je een (vaak onwetende) consument niet duidelijker informeren over zout, suiker en vet dan met een dergelijk stoplicht systeem. Zo weet de Nederlandse consument eindelijk wél door welke producten men zich aan de juiste aanbevolen dagelijkse hoeveelheden kan houden. De richtlijnen hiervoor zijn immers al helder en duidelijk vastgelegd middels de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid door het voedingscentrum. Wij verwachten dat een dergelijke verbeterde en vernieuwde manier van ingrediënten en etiketcommunicatie niet lang weg zal blijven uit Nederland. In plaats van bijvoorbeeld onduidelijke en verwarrende claims op verpakkingen zoals 'bewust', 'bevat natuurlijke ingrediënten', en 25% minder suiker en/of vet'. Een duidelijk en confronterend ‘stoplicht’ helpt de consumenten te begrijpen over hoeveelheden suiker, zout en vet in producten. Meer informatie over trends en ontwikkelingen? Klik hier voor onze nieuwsbrief en volg ons hier via social media.

Over de visie van 2Food: In 2025 hebben consumenten overal toegang tot een breed scala natuurlijke drinks & bites als goed alternatief voor het aanbod van massamerken. Hierdoor kan een nieuwe standaard worden gezet in drink- en eetgedrag, welke de vitaliteit van de bewuste consument ten goede komt. 2Food zal hierin een innoverende en richtinggevende rol vervullen.                                      

©2Food, tekst blog door Coen de Kovel