Blog 2Food

Hamburg, de tweede stad van Duitsland, is zeer bijzonder door haar verschillende gezichten. Met een modern centrum, een groot havengebied en een verscheidenheid aan multiculti wijken met grote verschillen in rijk en arm is Hamburg een smeltkroes van diversiteit, originaliteit en bijzonderheid. Gemakkelijk en bewust eten in combinatie met handgemaakt, biologisch, vegetarisch en glutenvrij zijn volop onderdeel van veel horecagelegenheden.

Verder valt de vanzelfsprekendheid en diversiteit waarmee er met grotere glazen flesjes in de horeca wordt gewerkt erg op. Er is sprake van een compleet en duidelijk retoursysteem: het leegdrinken van je glazen flesje om vervolgens netjes in een krat aan de uitgang in te leveren is eerder regel dan uitzondering. Naast de diversiteit aan drankmerken dat wordt aangeboden is het ook verrassend om te zien dat merken als Coca Cola en Fanta (bijna) helemaal uit het beeld / assortiment verdwenen zijn en niemand dit erg lijkt te missen.

Het stadsdeel Sternschanze is een bron van creativiteit. Alternatief en met volop studenten zorgt dit voor inspirerende straatbeelden. Ook zijn alternatieve horeca locaties midden tussen het groen en oude clubs met uitsluitend ouderwetse sofa’s in verouderde gebouwen mateloos populair. Minder is meer en oud is goud lijkt de beste omschrijving voor dit stadsdeel.

De populariteit van de glazen flessen versus plastic flessen blijkt bij onze oosterburen ook bij een bezoek aan verschillende supermarkten in de stad. De keuze voor glazen flessen is dus zeker niet alleen terug te zien in de horeca en bij de to-go concepten. Dat zet ons toch even aan het denken. Naast dat glas een mooiere uitstraling heeft dan plastic, is het drinken uit glas lekkerder dan uit een plastic fles. Wat bovendien nog veel belangrijker is: is glas niet veel milieuvriendelijker dan plastic?! Verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat beide verpakkingsvormen voordelen en nadelen hebben en dat een echt groot aanwijsbaar verschil tussen beide ontbreekt. Echter staat de wens om meer en beter ons afval te scheiden hoog op het lijstje van velen. Een belangrijke ontwikkeling om rekening mee te houden vinden wij. Niet alleen om bij te dragen aan een beter milieu en leefomgeving, maar ook om gasten in de horeca en consumenten in de winkel te inspireren en te motiveren om bewuster te consumeren. Meer informatie over trends en ontwikkelingen? Klik hier voor onze nieuwsbrief en volg ons via Facebook, Instagram of Twitter

Over de visie van 2Food: In 2025 hebben consumenten overal toegang tot een breed scala natuurlijke drinks & bites als goed alternatief voor het aanbod van massamerken. Hierdoor kan een nieuwe standaard worden gezet in drink- en eetgedrag, welke de vitaliteit van de bewuste consument ten goede komt. 2Food zal hierin een innoverende en richtinggevende rol vervullen. ©2Food